Hvis du har en hjemmeside eller en webshop, er det er helt sikkert at tekstindhold er en vigtig del af websitets univers, da du bruger teksten til at tale til dine brugere og din målgruppe. Det gør du naturligvis også med andre hjælpemidler, som for eksempel billeder og video. Teksten er dog ofte helt central, og formår du at skrive godt til dine læsere, kan teksten hjælpe dig med at skabe konverteringer og få mere gang i din forretning.
Hvis du ingen erfaring har med at skrive generelt eller skrive til nettet, så kan et skriftlig kommunikations kursus være værd at overveje. Er det ikke dig selv, men derimod en medarbejder, som står foran en større mængde skrivearbejde, hvilket typisk vil være en løbende opgave, er det også værd at overveje, om ikke denne person skal på et kursus.
Af generelle skrivetips kan vi nævne, at din kommunikation bliver bedre, hvis du dropper at skrive til alle mulige mennesker, men i stedet forestiller dig, at du skriver til én person. Dermed kan du også skrive i ”du”-form, hvilket gør teksten mere personlig, end når du skriver i, jer eller han er hun.
Når du skriver, er det helt i orden, at du skriver med en glæde og et engagement, som kan fornemmes igennem teksten. Faktisk er det tit med til at skabe mere interessante tekster og fastholde din læser. Husk desuden at du aldrig bør skrive lange snørklede sætninger – og at du skal passe på med fagudtryk. De kan nemlig være farlige, fordi din bruger ganske enkelt ikke har samme viden, som du har en for området.
Når man skriver til nettet, er det vigtigt man husker overskrifter, som både fanger læseren og opsummerer. Mange brugere skimter kun teksterne på hjemmesiderne, og læser typisk i et F-formet mønster, hvilket vil sige de typisk skimter overskrifterne og blot læser de indledende linjer af brødteksten. Dine vigtigste informationer skal derfor stå først for.
Det er desuden anderledes at læse på en skærm kontra papir, hvilket betyder, at du skal sørge for luft imellem dine linjer. Ellers bliver det anstrengt for dine brugere at læse på dit website.
Fordi Der er stor konkurrence på internettet, skal du desuden indtænke søgemaskineoptimering. Det betyder, at du skal vide, hvilket ord som skal gå igen igennem teksten, så Google associerer netop din side med bestemte søgeord, som brugeren søger efter.
Husk desuden at alle tekster, som har til formål at skabe en konvertering – altså sælge noget eller få folk til at rette henvendelse – skal slutte af med en såkaldt Call To Action. Dette er en handlingsopfordring, som anmoder din læser om at foretage sig en handling. Typisk gøres dette ved at man udformer knapper, så din bruger kan klikke ”læg i kurv”, ”download”, ”køb nu”, ”bliv ringet op” eller ”indsend kontaktform”. Dette skal naturligvis afvejes i forhold til din sides formål.
To overvejelser til at skabe sikkerhed omkring din butik
27. december 20243 gode råd til at skabe et bedre kontormiljø
27. november 2024
Comments are closed.
More News
-
Har du svært ved at finde det rette par sko?
11. maj 2020 -
To tips til at forbedre din virksomhed
30. juli 2024 -
Telefonen er essentiel for den moderne virksomhed
13. november 2020