Business intelligence får du på flere former – hvilken skal du bruge?

0
1095

God BI, altså business intelligence, er forudsætningen for at træffe de rette beslutninger til den rette tid i din virksomhed. Helt konkret kan brugen af BI antage form af, at du som leder får information om KPI’er serveret via regelmæssige rapporter præsenteret på et dashboard.

Er du i stedet analytiker, vil du have brug for selv at kunne tjekke på tallene i datagrundlaget for ovennævnte rapporter. Løsningerne inden for BI er forskellige afhængigt af deres brugere.

Business intelligence-løsninger varierer efter brugeren

Hvor ofte status skal gives, hvad angår at levere business intelligence, og hvilke data konkret skal med, vil også i høj grad afhænge af, hvem der skal have dataene. Ledelsen kan typisk vente længst på data, fx i form af resultatopgørelser, og deres data serveres typisk front-end.

BI til analytikere skal give adgang til self-service

Analytikerne skal derimod have det fulde overblik og kunne tilgå data back-end, så de ikke sidder med resultatet, men med dets variabler. Andre brugere kræver ikke nogen information ved siden af dem af betydning for deres afdeling. Som en fjerdre gruppe, der kan overlappe med de tre andre, er der de mobile brugere, der skal have data serveret på tabletvenlig form.

Overvej et data warehouse til fejlfrie analyser

Vigtig for at give dig og dine medarbejdere en strømlinet BI-proces er, at virksomheden sørger for at implementere et data warehouse. Denne teknologi kan nemlig hjælpe betragteligt, når det kommer til at sikre data governance i virksomheden, så beslutninger om driften fremover kan træffes på oplyst grundlag. Foruden at den er nem at koble nye og forskellige enheder til.

Kort fortalt samler og analyserer et data warehouse info fra datakilder. Derved får du analyser tæt på realtid, der er så godt som fejlfrie, da behovet for menneskeligt input bliver reduceret.

Comments are closed.